Weerwoord forum index Registreer FAQ Gebruikerslijst Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Relatie israel-Turkije dramatisch verslechterd Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31, 32  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2010 8:46 Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Mooi, dan zij wij er van af. Wanneer trekken ze hun aanvraag in?

Wat is jouw bezwaar eigenlijk tegen Turkije? Dat kan haast niet economisch zijn, dus is het cultureel/religieus? Mot je de Turken gewoon niet of vind je dat er sowieso gene nieuwe leden bij moeten komen?

BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2010 9:39 Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Wat is jouw bezwaar eigenlijk tegen Turkije? Dat kan haast niet economisch zijn, dus is het cultureel/religieus? Mot je de Turken gewoon niet of vind je dat er sowieso gene nieuwe leden bij moeten komen?

Turkije past niet binnen de EU. De politieke en maatschappelijke cultuur verschilt principieel van de (West-)Europese. Die verschillen zijn soms al lastig bij landen als Roemenie en Bulgarije, bij Turkije is dat nog een behoorlijke graadje erger. Toetreding van Turkije zou dan ook onherroepelijk leiden tot een forse verzwakking van de EU. Vandaar ook dat de Britten zo'n warm voorstander van het lidmaatschap van de Turken zijn.

Ergo: ik mot de Turken gewoon niet.

- K. Schippers
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2010 20:00 Reageer met quote
Gerard R.

Royy
Het is westerser dan men zou denken.
Quote:
[...]
Turkije is een van de oprichters van de Verenigde Naties (1945), de OESO (1961), de OIC (1969), de OVSE (1973), de ECO (1985), de BSEC (1992) en de G20 belangrijkste economieën. Op 17 oktober 2008 kreeg Turkije de voorkeursstemmen van 151 landen en werd daarmee verkozen als
[...]
NAVO-vliegbasis in de buurt van Syrië en Irak voor de Amerikaanse activiteiten in de regio, zowel de status van Turkije als seculiere democratie en de positieve betrekkingen met Israël, maakte Ankara een cruciale bondgenoot voor Washington.[...]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije#Religie Paragraaf 'Buitenlandse relaties'.
Maar het hele verhaal over Turkije is buitengewoon boeiend.

Turkije is van oudsher en vrij lange tijd een soort draaipunt der 'werelden' geweest.
Vooral rond de Middeleeuwen is er veel personenverkeer geweest tussen Europa
en het gebied.
Een draaipunt op de Zijderoute (regio 'de Oriënt) met de raakpunten Mongolië,
China, Afghanistan, Pakistan, Irak, de regio Rusland, Italië (vooral Venetië), Spanje
en de rest van Europa.
Door de Navo heeft de VS al jaren een vrij nauwe band met Ankara.
Vanwege de Islam daar zou het voor de EU een mooie brug kunnen zijn met de
Arabische wereld.

Royy schreef:
Quote:
Toetreding van Turkije zou dan ook onherroepelijk leiden tot een forse verzwakking van de EU.

Inderdaad, de EU is niet zo sterk.
En daarna of tegelijk zou een versterking plaatsvinden wegens de 'asset Turkije'.
Maar inderdaad: het zou de EU niet makkelijk vallen. We zouden veel moeten leren.
Quote:

Maar dat is een te schrale reden om niet goed alles te onderzoeken en niet het
goede te behouden. Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2010 22:36 Reageer met quote
Royy

Gerard R. schreef:
Royy
Het is westerser dan men zou denken.

Dan men zou denken weet ik niet. Het is zeker geen Arabisch of Arabisch-georienteerd land. Feit is wel dat Turkije een totaal andere cultureel-maatschappelijke inrichting kent dan West-Europa. Feit is ook, als we het toch over het verleden hebbenn, dat het nooit echt heeft geboterd tussen West-Europa en Turkije. Da's niet erg, prima als er verschillen zijn. Maar dan is het verstandiger om elkaar niet in een keurslijf te drukken van: kijk ons eens eensgezind zijn.

Dat Turkije zo betrokken is bij o.a. de NAVO en de OESO komt vooral door hun strategische ligging, niet doordat er een soort automatisme in zit dat Turkije er ook bij hoort.

Quote:
Inderdaad, de EU is niet zo sterk.
En daarna of tegelijk zou een versterking plaatsvinden wegens de 'asset Turkije'.
Maar inderdaad: het zou de EU niet makkelijk vallen. We zouden veel moeten leren.

Nee, we zouden elkaar in een keurslijf duwen waar zowel de Turken als de Europeanen zich niet in thuis voelen.

- K. Schippers
BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2010 22:50 Reageer met quote
Gerard R.

Royy
Dan stel ik voor zo nauw mogelijk samen te werken, tot het wél gaat.
Volgens mij doet men dat ook wel enigszins.
Alleen zouden de Turken veel verder willen gaan en sneller.
En daar ligt naar mijn mening het probleem.
Als zij teveel worden afgehouden zullen ze de blik op anderen richten.
Ook dát gebeurt al, zoals je weet. Nogal tricky.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 01, 2010 11:16 Reageer met quote
Royy

Gerard R. schreef:
Royy
Dan stel ik voor zo nauw mogelijk samen te werken, tot het wél gaat.
Volgens mij doet men dat ook wel enigszins.
Alleen zouden de Turken veel verder willen gaan en sneller.
En daar ligt naar mijn mening het probleem.
Als zij teveel worden afgehouden zullen ze de blik op anderen richten.
Ook dát gebeurt al, zoals je weet. Nogal tricky.

Nauw samenwerken: prima. Maar dan wel met erkenning van elkaars verschillen. En vooral: zonder het (uiteindelijke) doel deze verschillen onder het tapijt te vegen.
Dat ze hun blik op anderen richten is hun zaak.

Dat opent overigens wel een interessant precedent. Sarkozy heeft het balletje al eens opgegooid. Als zoiets met Turkije er in zit, dan moeten we ook maar eens met Israel om de tafel gaan zitten.

- K. Schippers
BerichtGeplaatst: Zo Aug 01, 2010 12:03 Reageer met quote
Gerard R.

Royy
Quote:
Maar dan wel met erkenning van elkaars verschillen.

Ja.
En dan niet bij elke ruzie weer die hakken in het zand.
Net zoiets als Rusland en de VS na de Koude Oorlog of vind je dat geen goede
vergelijking.? Smile
Quote:
En vooral: zonder het (uiteindelijke) doel deze verschillen onder het tapijt te vegen.

Nee, maar als het kán, dan kán het.
Quote:
Dat ze hun blik op anderen richten is hun zaak.

Nee, geopolitiek is dat zeer zeker ook onze (Westerse) zaak.
Quote:
Dat opent overigens wel een interessant precedent. Sarkozy heeft het balletje al eens opgegooid. Als zoiets met Turkije er in zit, dan moeten we ook maar eens met Israel om de tafel gaan zitten.

Hoe meer alles en iedereen naar elkaar toegroeit, hoe beter het me is! Als 't maar niet
hysterisch wordt.
Dat is een belangrijk kernpunt van mijn denken en ik word nogal 's teleurgesteld kan ik
je verzekeren. Op allerlei gebied.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 01, 2010 12:24 Reageer met quote
Royy

Gerard R. schreef:

Ja.
En dan niet bij elke ruzie weer die hakken in het zand.
Net zoiets als Rusland en de VS na de Koude Oorlog of vind je dat geen goede
vergelijking.? Smile

Niet echt. Er valt weinig ruzie te maken als je elkaars verschillen erkent.

Quote:

Hoe meer alles en iedereen naar elkaar toegroeit, hoe beter het me is! Als 't maar niet
hysterisch wordt.
Dat is een belangrijk kernpunt van mijn denken en ik word nogal 's teleurgesteld kan ik
je verzekeren. Op allerlei gebied.

Ja, dat ligt denk ik aan je roze bril. Misschien moet je die eens afzetten.

- K. Schippers
BerichtGeplaatst: Zo Aug 01, 2010 12:26 Reageer met quote
Gerard R.

Royy
Quote:
Niet echt. Er valt weinig ruzie te maken als je elkaars verschillen erkent.

Dat is wat ik bedoel.
Quote:

Zal ik even doen: "gooi er een bom op". Evil or Very Mad
Zo goed? Smile

BerichtGeplaatst: Zo Aug 01, 2010 13:55 Reageer met quote
Royy

Gerard R. schreef:

Zo goed? Smile[/quote]

Nee Gerard, accepteer dat er verschillen zijn. En probeer niet koste wat kost die onder het tapijt te vegen door mensen een samenwerking op te dringen die ze helemaal niet willen.

- K. Schippers
BerichtGeplaatst: Zo Aug 01, 2010 14:11 Reageer met quote
Gerard R.

Royy
Quote:
Nee Gerard, accepteer dat er verschillen zijn

Ja, daar hád ik het over met de vergelijking VS Rusland na de Koude Oorlog.
Tussen die twee zijn ook verschillen en verschillen van mening.
Maar men staat niet meer in alle opzichten afwijzend tegenover elkaar. Ook
ruzies (Georgië) hoeven niet altijd blijvend te zijn.

(De quote staat niet goed in je post en daar hecht ik nogal aan. Smile )

BerichtGeplaatst: Zo Aug 08, 2010 15:12 Reageer met quote
Racer

Quote:
Israël doet mee aan VN-onderzoek hulpvloot

JERUZALEM - Israël is toch bereid mee te werken aan een onderzoek van de Verenigde Naties naar de Israëlische commandoraid op een vloot met hulpgoederen voor Gaza, die aan negen Turkse activisten het leven kostte.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft VN-chef Ban Ki-moon laten weten dat Israël meewerkt aan het onderzoek. Dit heeft Netanyahu's kantoor maandag bekendgemaakt. In verklaring zei de Israëlische premier Benjamin Netanyahu dat 'Israël niets te verbergen heeft'.

Eigenlijk belachelijk natuurlijk dat zo'n relatief klein incident een onderzoek door de VN behoeft, maar ja kennelijk is het heel belangrijk om alles wat Israel doet onder het vergrootglas te leggen. Is er wel eens een VN onderzoek geweest naar de behandeling van de Koerden door Turkije? (rethorische vraag).

Om alvast te speculeren op de conclusie, het zal wel iets zijn als "beide kanten hebben fouten gemaakt" oid.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 08, 2010 17:25 Reageer met quote
Gerard R.

Royy schreef:
Gerard R. schreef:

Zo goed? Smile

Nee Gerard, accepteer dat er verschillen zijn. En probeer niet koste wat kost die onder het tapijt te vegen door mensen een samenwerking op te dringen die ze helemaal niet willen.[/quote]

Quote staat niet goed.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 08, 2010 19:29 Reageer met quote
Racer

Quote:
Gaza zonder stroom door brandstofgebrek
(Novum/AP) - Technici hebben zaterdag de enige energiecentrale van Gaza buiten bedrijf gesteld, omdat er een gebrek aan brandstof is. Door het afsluiten van de energielevering komt bijna een half miljoen mensen te midden van een hittegolf zonder stroom te zitten.

De zionistische ratten! Alsof de palestijnen nog niet genoeg te leiden hebben onder israelische treiterijen! En nog wel te midden van een hittegolf, denk aan al die arme kinderen... Haal de VN erbij, Amnesty en Human Rights Watch! Obama dient deze flagrante schending van de mensenrechten te veroordelen!

Quote:
De brandstof voor de centrale wordt geleverd door de rivaliserende Palestijnse regering op de Westelijke Jordaanoever. Die hebben de brandstoflevering teruggeschroefd, omdat de Hamas-regering in Gaza nog een schuld zou hebben open staan.

Oh.. oeps!

BerichtGeplaatst: Di Aug 10, 2010 9:26 Reageer met quote
carlos

Israël blokkeert ondervraging soldaten door VN

Quote:
Israël wil niet dat een onderzoekscommissie van de Verenigde Naties Israëlische militairen gaat ondervragen over de Israëlische actie tegen een pro-Palestijnse vloot op de Middellandse Zee.

OEPS! Zouden onze zionistische 'vrinden' heel misschien iets te verbergen hebben..?

Neeeeeeeeeeeeeee, dat kan niet waar zijn. Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Aug 11, 2010 18:50 Reageer met quote
Gerard R.

Reuters
Quote:
By Ari Rabinovitch

JERUSALEM | Wed Aug 11, 2010 5:29pm BST

JERUSALEM (Reuters) - Israeli troops were not ready for the violent resistance they met when they boarded a Gaza-bound aid ship and killed nine pro-Palestinian activists, the country's top military officer said on Wednesday.

Speaking to an inquiry, Israeli Defence Forces Chief of Staff General Gabi Ashkenazi gave the most detailed explanation so far of what went wrong with the military plan in the May 31 raid, which sparked an international outcry. [...]

Ze waren niet klaar. Maar dat zagen we wel.

Bericht:

BerichtGeplaatst: Wo Aug 11, 2010 19:29 Reageer met quote
Rob

Royy schreef:

Turkije past niet binnen de EU. De politieke en maatschappelijke cultuur verschilt principieel van de (West-)Europese. Die verschillen zijn soms al lastig bij landen als Roemenie en Bulgarije, bij Turkije is dat nog een behoorlijke graadje erger. Toetreding van Turkije zou dan ook onherroepelijk leiden tot een forse verzwakking van de EU. Vandaar ook dat de Britten zo'n warm voorstander van het lidmaatschap van de Turken zijn.

Het klopt dat Turkije een andere cultuur heeft dan Europa.
In het boek Clash of Civilizations wordt Turkije bij de Islamitische cultuur genoemd en dus een andere cultuur dan europa.
Turkije wordt daar als een van de kernstaten van de Islamitische cultuur genoemd.
Door Turkije bij de EU te betrekken zorgen wij ervoor dat er minder dreiging is van terrorisme, omdat de Islamitische cultuur dan zwakker is.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 11, 2010 20:18 Reageer met quote
Gerard R.

Je kunt ook zeggen, dat Turkije een brug zou kunnen zijn tussen Arabische (Islam-)wereld
en de EU. Daar moeten nog veel voorwaarden voor vervuld worden, maar naar mijn idee
moet je het niet uitsluiten voor de toekomst. Voorlopig zou ik prima met ze samenwerken.

BerichtGeplaatst: Do Aug 12, 2010 8:55 Reageer met quote
Rob

Dat bedoel ik ook.
Door een arabisch/islamitisch land in de EU op te nemen kunnen we meer in contact komen met andere landen.

De belangrijkste reden dat Turkije nu meer contact heeft met zijn buurlanden is omdat het nog steeds geen lid mag worden van de EU.
Het is dan logisch dat Turkije zich op andere landen gaan concentreren.
Andere landen die korter kandidaat-lid zijn geweest zijn al lid, terwijl sommige landen Turkije er helemaal niet bij willen.
Van de arabische/islamitische landen is Turkije het meest westers en het is al een lange tijd lid van de navo.

BerichtGeplaatst: Do Aug 12, 2010 10:49 Reageer met quote
carlos

Gerard R. schreef:
Ze waren niet klaar. Maar dat zagen we wel.

Ik zie dat toch ietsje anders. Ze hadden op de eerste plaats niets te zoeken op dat schip, dat om te beginnen. Als ze het schip niet hadden aangevallen dan was er helemaal niets aan het handje geweest. En verder vind ik de lezing dat de Israelische soldaten overrompeld werden en uit noodweer handelden volstrekt ongeloofwaardig. Het was gewoon de zoveelste kille, berekende, uitgekiende moordpartij van Israel, en nu doen ze alsof ZIJ het slachtoffer waren. Typisch Israel!

Dat die soldaten zich overrompeld voelden geloof ik best, maar de verantwoordelijken voor de aanval wisten donders goed waar ze mee bezig waren. Ik heb het dan over de Israelische politieke en militaire leiders, in dit geval metname Ehud Barak.
BerichtGeplaatst: Do Aug 12, 2010 11:06 Reageer met quote
Gerard R.

carlos
Quote:
Ik zie dat toch ietsje anders. Ze hadden op de eerste plaats niets te zoeken op dat schip, dat om te beginnen.

Dat IS wat twijfelachtig, maar dát kan ik me wel voorstellen van een staat als Israël.
Quote:
Als ze het schip niet hadden aangevallen dan was er helemaal niets aan het handje geweest.

Nee, dat is zo, maar men wilde hoe dan ook de blokkade doorbreken en dan kun je
met Israël echt gedonder en de bekende betonnen muur verwachten. Dat dat niet
op deze manier had gemoeten
heeft voor mij vanaf het begin als een paal boven
water gestaan.
Quote:
En verder vind ik de lezing dat de Israelische soldaten overrompeld werden en uit noodweer handelden volstrekt ongeloofwaardig. Het was gewoon de zoveelste kille, berekende, uitgekiende moordpartij van Israel, en nu doen ze alsof ZIJ het slachtoffer waren. Typisch Israel!

Voor mij was het gekluns met inderdaad een kwaadaardig ondertoontje.
Quote:
Dat die soldaten zich overrompeld voelden geloof ik best, maar de verantwoordelijken voor de aanval wisten donders goed waar ze mee bezig waren. Ik heb het dan over de Israelische politieke en militaire leiders, in dit geval metname Ehud Barak.

Blokkade niet doorbreken. Dat was het ultieme doel. Maar ze waren er niet klaar voor,
waardoor het gepruts werd. Zo zie (en zag) ik het.

BerichtGeplaatst: Do Aug 12, 2010 11:17 Reageer met quote
carlos

De waarheid zal zoals zo vaak wel ergens in de midden liggen, we zullen het waarschijnlijk nooit met zekerheid te weten komen. Het was inderdaad ook een wedstrijdje ver-plassen: de activisten wilden persé de Israelische blokkade doorbreken en de Israelis wilden dat koste wat kost voorkomen. Daar heb je zondermeer gelijk in.

Maar of die 9 doden nou al dan niet 'per ongeluk' waren, daar heb ik zo m'n twijfels over. Uit de autopsie van de slachtoffers blijkt dat in ieder geval niet. Het lijkt erop dat de slachtoffers 'execution style' zijn omgelegd, maar de vraag is natuurlijk ook hoe betrouwbaar die rapporten zijn. Daarnaast heeft het erg lang geduurd voordat Israel de in beslaggenomen schepen teruggaf aan de rechtmatige eigenaren. Waarschijnlijk is het een flinke klus geweest om alle kogelgaatjes één voor één weg te werken, en duurde het daarom zo lang.

Ik vertrouw de Israelische lezing per definitie niet, en hun eigen interne 'onderzoekjes' nog minder. Dat ze eerst maares meewerken aan een onafhankelijk internationaal onderzoek, dat zou een eerste stap zijn op weg naar geloofwaardigheid.
BerichtGeplaatst: Do Aug 12, 2010 11:46 Reageer met quote
Gerard R.

carlos
Quote:
Het lijkt erop dat de slachtoffers 'execution style' zijn omgelegd, maar de vraag is natuurlijk ook hoe betrouwbaar die rapporten zijn.

Ja. Betrouwbaarheid van info is matig van alle kanten.
Quote:
Voor mij was het gekluns met inderdaad een kwaadaardig ondertoontje.

Dit is voor mij de crux:
Quote:
Ik vertrouw de Israelische lezing per definitie niet, en hun eigen interne 'onderzoekjes' nog minder. Dat ze eerst maares meewerken aan een onafhankelijk internationaal onderzoek, dat zou een eerste stap zijn op weg naar geloofwaardigheid.

Zeker!

BerichtGeplaatst: Do Aug 12, 2010 12:46 Reageer met quote
carlos

Turkije gaat zijn eigen onderzoek instellen naar de gebeurtenissen aan boord van de Mavi Marmara onder het mom 'als Israel dat mag dan mogen wij dat ook'. De bevindingen van het onderzoek zullen worden gepresenteerd aan de VN.

haaretz

Turkije is nog lang niet klaar met Israel en Israel is nog lang niet af van het 'gezeur' over dit 'miniscule incident' waarbij 'zomaar' 9 mensen zijn doodgeschoten, 'per ongeluk' uiteraard.
BerichtGeplaatst: Do Aug 12, 2010 12:57 Reageer met quote
Cliff

En vergeet vooral 'uit zelfverdediging' niet. Confused

Weerwoord forum index » Buitenland