| Ik zou de vriendschap verbreken als iemand Wilders blijkt te stemmen |
| ja |
|
17% |
[ 3 ] |
| nee |
|
23% |
[ 4 ] |
| nee, maar ik zou wel de discussie aangaan |
|
23% |
[ 4 ] |
| nee, waarom? |
|
35% |
[ 6 ] |
| |
|
| Totaal aantal stemmen : 17 |
|
|
|
 | Help, mijn vrienden stemmen Wilders |  |
Geplaatst: Zo Nov 08, 2009 14:28 |
|
|
|
In theorie vind ik dat iedereen vrij moet zijn te vinden wat hij of zij wil.
Dus ook om te stemmen wat hij of zij wil.
Zo ruimdenkend wil ik als linkse academicus graag zijn.
Maar onlangs was ik in gesprek met een goede vriendin van mij, en tot mijn grote verbazing duwde zij het gesprek in de richting van een grote lofzang op Geert Wilders. Ik was stomverbaasd - zij is niet alleen een goede vriendin, maar ook een collega, hoogopgeleid en slim, en voorzien van een ruim ontwikkeld sociale intelligentie. Hoe kan zij op Wilders stemmen?
Ik kapte het gesprek af. Weet u waarom? Omdat ik bang was voor een heel akelige discussie. Een discussie zoals Wilders-stemmers die voeren: zwart/wit, rechtlijnig, incorrect en uiterst egoïstisch, met weinig steekhoudende argumenten als 'ja, maar hij zegt toch waar het op staat' - alsof Wilders zegt wat wij allemaal denken maar niet durven.
Maar vooral was ik bang voor iets veel ergers: dat ik mijn vriendin zou veroordelen, dat ik haar net zo zou veroordelen als al die andere sympathisanten van Wilders. Ineens werd ik geconfronteerd met de beperkingen van mijn eigen ruime geest: ik gun haar kennelijk niet de vrijheid te denken en te stemmen wat zij wil, aan mijn vriendschap zijn kennelijk voorwaarden verbonden. Kennelijk kan ik geen vrienden zijn met iemand die Wilders stemt. Waarom niet? En mag ik dat wel doen? Is het niet beter om iedereen te respecteren en zulke dingen in een vriendschap onbesproken te laten?
Diep van binnen zeg ik: al zij het onethisch om vrienden te veroordelen om wat ze stemmen, ik vind Wilders een extreem-rechts gevaar voor de samenleving, en iedereen die op hem stemt en hem dus in het zadel helpt, is eveneens een gevaar. Ook als dat ten koste gaat van vriendschap.
Maar ik vind dat niet leuk van mezelf, en ik vind het al helemaal niet leuk om te breken met deze vriendin - en god weet met wie nog meer in mijn vriendenkring. Wat vindt u, en wat zou u doen? |
|
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Zo Nov 08, 2009 14:44 |
|
|
|
Dag Sarah. Welkom.
Ik snap het dilemma.
Ik heb het makkelijk gemaakt voor mijzelf.
Ik moet de extreem-rechtse standpunten van Wilders niet, andere, niet zo extreem-rechtse
accepteer ik soms. Ik wil daar best met een vriend of vriendin over discussiëren, ook
al kun je niet uitsluiten, dat dat uitloopt op een breuk.
Het is geen verboden partij, en democratisch gekozen.
Binnen de partij is het een diktatuur, maar dat komt misschien wel meer voor.
Ik denk ook, dat een dergelijke partij er op dit moment moet zijn, omdat dit iets in het
volk is, dat men niet kan wegdenken, wat men 'eruit moet beleven' een soort verwerken.
Anders zou het mytisch kunnen worden en dan heb je de poppen aan het dansen.
Vandaar ook, dat ik hoop, dat ze hem niet van de wereld helpen... |
|
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Zo Nov 08, 2009 17:27 |
|
|
|
WOEAH!!!
Lachen zeg. Waarschijnlijk de mond vol hebben van kijk mij nou eens lekker open en vrij zijn, maar zodra het te dichtbij komt ineens terugkrabbelen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Nov 08, 2009 17:31 |
|
|
|
Hahahaha....
Dat ken jij niet hè? Ouwe vastgerotte dogmaticus.  |
|
|
|
|
 | Re: Help, mijn vrienden stemmen Wilders |  |
Geplaatst: Zo Nov 08, 2009 17:49 |
|
|
|
Hallo Sarah,
Moeilijk die worsteling, maar ik kan het mij wel voorstellen. Net als jij en velen anderen heb ik hetzelfde probleem, maar dan bij mij precies andersom. Er is sprake van een grote verwarring, waarbij we als land de polarisering allang voorbij zijn en er een definitieve breuk in de Nederlandse samenleving aan het ontstaan is.
Ik ben altijd weer verbijsterd als ik merk dat mensen die pretenderen een goede opleiding te hebben, heel wat culturele bagage
te hebben en actief te zijn, zo naief zijn en onverantwoordelijke handelen ten behoeve van het heilige credo van de multiculturele verzorgingsstaat Nederland . Hoe is het toch mogelijk dat mensen van wie ik verwacht had dat ze nog een mate van realistische rationele redelijkheid bezaten, gelovigen in ijdelheid zijn geworden?
Hoe kan het toch zijn dat zij zo weinig en een eenzijdige kennis hebben? Vanwaar de hypocrisie van waar ooit tegen gestreden is, nu actief wordt gepromoot; zij het inverhullend jargon of oorverdovend zwijgen? Zijn zij echt zo volledig onbeschaafd en totalitair geworden dat hun verkozen moraliteit voor een ieder dient te gelden?
Ik ken redelijk wat linkse mensen van van wie ik nog steeds vertrouwen heb in hun persoonlijke redelijkheid.
Ik vind van mijzef dat ik een fatsoenlijk persoon ben. Uit dat oog punt zou het voor mij ondenkbaar zijn dat ik op enige manier multiculturalisten niet bestrijd of erger steun geef.
Maar hoe moet ik nu omgaan met mensen van wie ik nog op die redelijkheid vertrouw, maar van wie ik weet dat zij wel samenwerken en steun geven aan die multiculturalisten? Kan ik die dan nog dat fatsoen toedichten?
"Maak het persoonlijke politiek". Oud links heeft gelijk gekregen en de komende decennium (-a) zal iedereen hierdoor moeten kiezen aan welke kant hij staat.
Succes met je worsteling! |
|
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Zo Nov 08, 2009 20:06 |
|
|
|
Sarah; Jij bent nu zelf een schlachtoffer van een verdwazing die Nederland (en europa) al langer bedreigt. Relativismus. Een vriend is meer dan een goede kennis, het is een zielsverwandte. Kun je een vriend zijn met iemand die geheel andere ideen heeft als jezelf koestert. Driemaal neen!
Kan hij een goede kennis blijven waarmee je de thema's van de dag bespreekt en je eigen hersenen aanscherpt. Driemaal Ja! Niets is er tegen om gewoon verder te blijven praten
Probeer te begrijpen waarom steeds weer in de geschiedenis de bevolking in opstand komt tegen de zelfsverrijking (hierbij gaat het niet alleen om geld maar ook om macht) van zeer weinig mensen. In west-europa werd je in de laatste 20 jaar steeds aangevallen als je niet de politiek correcte mening had. Langzamerhand mocht je het zelfs niet meer uitspreken. Als je vond dat abortus moord was, dan werd jij voor de rechtbank gesleept. Als je beweerde dat homoseksueel gedrag je tegen de borst stuit, werd je aangeklaagt (dat je vrij mag zijn in je seksuele orientering werd daarmee dus gewoon bestreden). Als je vondt dat er geen reden was het broodje shoarma door de uitdruk döner te vervangen , of koosjer door halal, dan was je een vriendje van israel en daarmee een crimineel. Als jij van mening bent dat het Oud limburgs Schuttersfeest op de televisi moet komen en de gayparade eens een keertje niet ben je gek (hoewel er meer mensen naar het OLS gaan dan naar de gayparade).
simpel uitgerukt: de geestelijke onderdrukking door "goedmensen" voert ertoe dat het in is (ook onder intellectuelen) daartegen te protesteren. Ze merken dat iedere mening onderdrukt wordt en merken dat Wilders heel hard onderdrukt word. De vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden is een hele oude strategie. Een tip: vraag je vriendin is of zij op het vliegveld graag door 12 ongeschoolde mannelijke veiligheidsmedewerkers onderzocht en op een naaktscanner bekeken wil worden. Dat is wilders. Vraag haar eens of zij van haar salaris graag nog 10% meer wil afdragen om meer politie, meer verpleegster en meer aow te betalen. De meesten wilders aanhangers zijn niet pro-wilders maar anti de huidige monocultuur die door een "linkse lazieistische" stemmingmakerij wordt opgedwongen. Zij willen vrijheid van meningsuiting en het recht om zich te verenigen met diegenen die zij willen en niet met diegenen waarmee zij moeten. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Nov 08, 2009 21:37 |
|
|
|
| Sarah Dupont schreef: | | Ik was stomverbaasd - zij is niet alleen een goede vriendin, maar ook een collega, hoogopgeleid en slim, en voorzien van een ruim ontwikkeld sociale intelligentie. Hoe kan zij op Wilders stemmen? |
Hoe kan zij op Wilders stemmen?
Nou, omdat zij slim is , en voorzien van een ruim ontwikkelde sociale intelligentie.
Bij laagopgeleiden komt deze combinatie trouwens ook vaak voor.
Mag ik eens vragen, wat heb jij gestudeerd? |
|
_________________ Franklin Delano Roosevelt: "In politics there are no coincidences" |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 0:16 |
|
|
|
De gemiddelde Wilders stemmer is bovengemiddeld opgeleid.
Goed opgeleide mensen kunnen ook bang zijn en zich van alles aan laten praten.
Laat maar, het komt allemaal goed, gewoon even wachten op de verkieingen.
Wilders is een soort symptoom.
Gaat over. |
|
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 0:44 |
|
|
|
Dank voor al jullie reacties, allemaal zijn ze behulpzaam. Waar ik wel een beetje van schrik, is de boosheid en agressiviteit van zij die op Wilders stemmen - ze voelen zich duidelijk in een hoek gedrukt en dat is misschien ook wel zo.
Ineens schiet me te binnen dat dat niet de manier is om hiermee om te gaan. Niet afwijzen, niet veroordelen, maar de discussie aangaan. Anders zal Wilders niet een 'symptoom' zijn zoals Cobra stelt, niet van voorbijgaande aard, maar een man die steeds meer angstige, boze, ontevreden kiezers aan zich bindt. Kiezers die zich, zoals een van jullie terecht opmerkt, onderdrukt voelen en in toenemende mate afzetten tegen alles wat nu in hun ogen de samenleving domineert - links, multiculturaliteit, democratische beginselen, vrijheid van godsdienst, vrijheid tout court. Dan zal de tegenstelling tussen 'hullie' en 'jullie' die nu al zo bestaat tussen allochtonen en autochtonen, een akelige tweede kennen, maar dan onder autochtonen, tussen 'niet-Wilders' en 'Wilders'. En waar moet dat dan op uitdraaien?
Probleem is nog steeds wel, ook al zorgt dat bij mij voor gewetenswroeging, is dat ik iemand die op Wilders stemt gewoon niet aardig kan vinden. Niet slim, niet sociaal - alles niet wat ik in een vriendschap zoek. Ik vind het prima als een onbekende op Wilders stemt, of in elk geval kan ik dat van een onbekende makkelijker accepteren dan van iemand die zo dicht bij me staat als een goede vriendin. Waarom? Ik vind de argumenten in hun discussie dom, ik vind dat ze heel nare dingen zeggen over de islam en over moslims die gewoon simpelweg niet kloppen, en dat scharen ze dan onder het kopje vrijheid van meningsuiting, ik vind iemand die simpelweg zegt dat de grens van Nederland dicht moet voor iedereen die uit moslimlanden komt uitermate intolerant en discriminerend, enzoverder enzoverder. Ik vind van zo iemand allerlei dingen die ik van een vriend of vriendin niet kan en niet wil vinden. En ik krijg de indruk, niet zozeer van mijn goede vriendin in het bijzonder, maar wel van 'de' Wilders-stemmer in het algemeen, dat dat gevoel geheel wederzijds is. Waar moet dat dan op uitdraaien? |
|
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 9:41 |
|
|
|
| Sarah Dupont schreef: | | Probleem is nog steeds wel, ook al zorgt dat bij mij voor gewetenswroeging, is dat ik iemand die op Wilders stemt gewoon niet aardig kan vinden. Niet slim, niet sociaal - alles niet wat ik in een vriendschap zoek |
Ach u zit vol met vooroordelen .
Niks meer en niks minder. |
|
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 9:53 |
|
|
|
| Dat wil ik graag weerleggen, meneer Ben, want ik zit niet vol vooroordelen. Mijn mening over de Wilders-stemmer komt niet zomaar uit de lucht vallen omdat zijn hoofd mij niet aanstaat. Ik heb mij verdiept in het programma van Wilders, ik heb interviews gelezen en gezien met PVV-stemmers, ik volg het nieuws en de actualiteitenprogramma's op de voet - ik weet wat de belangrijkste programmapunten zijn van de heer Wilders. En ik vind die uiterst radicaal en, zogezegd, van weinig wijsheid en sociale intelligentie betuigen. Ik kan u precies vertellen waarom, maar ik wil u vooral vragen: waarom is het hebben van een goed gefundeerd oordeel over zij die achter een dergelijk programma staan een vooroordeel? |
|
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 10:21 |
|
|
|
U waait nu een andere kant op want nu gaat u het afwentelen op de PVV.
Het ging er toch om dat u geen vriendschap met PVV stemmers wil?
In feite vind u een PVV stemmer ongeschikt voor uw vriendschap .
Hoe meet u dat ?
Is uw vriendin ineens een ander mens geworden nu u weet dat ze PVV stemt?
Als men politieke overtuiging gaat hanteren als geschikt zijn voor iemands vriendschap dan zal een sgp er waarschijnlijk ook geen vriendje van een GL stemmer worden.
Ik zoek mijn vrienden uit aan de hand wie ze zijn.
Niet wat ze stemmen
PS.
Je hebt toevallig niet een broer die koen heet? |
|
Laatst aangepast door ben op Ma Nov 09, 2009 10:40, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 10:35 |
|
|
|
U slaat de spijker op zijn kop, want dit is precies mijn dilemma.
Ik wil ook mijn vrienden uitzoeken en waarderen om wie ze zijn, niet aan de hand van hun politieke opvattingen.
En nee, mijn vriendin is niet anders geworden, maar ik ben wel anders naar haar gaan kijken. Dat is niet haar schuld, als het iemands schuld is, dan de mijne - ik kan het kennelijk niet verdragen dat ze er maatschappelijk gezien zulke extreem andere ideeën op nahoudt dan ik.
Maar de schuldvraag is misschien niet eens zo belangrijk. Belangrijker is misschien de vraag of politieke opvattingen meer zeggen over iemands persoon dan we altijd dachten (en wilden), in deze tijd waarin op politiek niveau zo'n hevige strijd lijkt los te barsten tussen links en rechts? |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 10:42 |
|
|
|
Wat is uw politieke voorkeur?
Dan kunnen we advies geven bij welke doelgroep je het beste kunt vertoeven. |
|
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 11:16 |
|
|
|
De PVV is door de linkse partijen groot gemaakt, de linkse partijen die vinden dat de hele wereld naar Nederland mag komen.
Mensen vinden dat het te vol wordt en teveel nieuwe Nederlanders, je gaat je als Nederlander buitenlander voelen in eigen land, die onvrede voedt Wilders.
Als links eens zouden luisteren naar die onvrede dan was Wilders een partij in de marge Wilders is een gevolg geen oorzaak.
Mensen die niet in de buurten wonen die kunnen makkelijk praten, maar mensen die elke dag de ellende meemaken van de MC en zien dat links alles goedpraat en onder het tapijt veegt denken daar anders over.
Mijn vrienden mogen de partij aanhangen die ze zelf willen zelfs als het de,, partij van de allochtonen" is. |
|
_________________ hij nam een glas en deed een plas en alles bleef zoals het was.
Met de VVD voor een beter Nederland. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 11:37 |
|
|
|
|
Laatst aangepast door ron1872 op Ma Nov 09, 2009 22:51, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 11:49 |
|
|
|
Dan zijn er veel mensen dom, zo'n kleine 2 millioen mensen.
Maar ik weet het, alleen linkse mensen zijn niet dom.
Dat is typisch iets van links als je het niet met ze eens bent dan moet je wel dom zijn. |
|
_________________ hij nam een glas en deed een plas en alles bleef zoals het was.
Met de VVD voor een beter Nederland. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 11:57 |
|
|
|
Tja waarschijnlijk zoals het er nu naar uit ziet 2000000 kiezers die PVV stemmen.
Zomaar een paar miljoen domme mensen en dan hebben we het alleen over de kiesgerechtigden.
O en dan hebben we het nog niet eens over de achtergebleven mensen die hier vertoeven en nog binnen komen waaien en onder de catogerie dom en zielig vallen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 11:59 |
|
|
|
Men zou bij de poll hier kunnen stellen dat degene die voor ja kiezen dictatorgedrag vertonen.
jij doet wat ik wil anders sluit ik jou uit.  |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 12:07 |
|
|
|
| Geen vrienden willen zijn met iemand is volgens mij nog altijd iets anders dan dictatoriaal gedrag vertonen jegens die iemand, meneer Ben. Maar u houdt er een interessante definitie van een dictator op na, gezien Wilders' houding jegens alle moslims die zich niet zouden gedragen zoals hij dat graag zou zien. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 12:37 |
|
|
|
|
Laatst aangepast door ron1872 op Ma Nov 09, 2009 22:51, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 12:38 |
|
|
|
|
Laatst aangepast door ron1872 op Ma Nov 09, 2009 22:52, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 12:41 |
|
|
|
|
Laatst aangepast door ron1872 op Ma Nov 09, 2009 22:52, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 13:17 |
|
|
|
| ron1872 schreef: | | raufvaugel schreef: | Dan zijn er veel mensen dom, zo'n kleine 2 millioen mensen.
|
En weer de gebruikelijke retoriek: wanneer heeft Wilders zoveel stemmen gehaald  |
En wederom niet goed gelezen.
Tja waarschijnlijk zoals het er nu naar uit ziet 2000000 kiezers die PVV stemmen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 13:19 |
|
|
|
| Sarah Dupont schreef: | | Geen vrienden willen zijn met iemand is volgens mij nog altijd iets anders dan dictatoriaal gedrag vertonen jegens die iemand, meneer Ben. Maar u houdt er een interessante definitie van een dictator op na, gezien Wilders' houding jegens alle moslims die zich niet zouden gedragen zoals hij dat graag zou zien. |
Wilders sluit niemand uit jij wel.
Gaat het nu over uw vrienden?
Of is dit hetzoveelste PVV draadje?
PS
Er staat nog een vraag open.  |
|
|
|
|
|
|